New Air Mission Commanders qualified at CFB Cold Lake, Alb.

De nouveaux commandants de missions aériennes ont été qualifiés à la BFC Cold Lake, AB.

Two helicopters, one chinook, one griffin flying over forest, no leaves on trees except pine trees, photo taken from above
Photo: Sgt Robert Simard, 438 THS

Imagine you are a CH-146 Griffon or CH-147F Chinook helicopter pilot. You have just received the mission to go save a pilot who crashed his plane behind enemy lines.

How are you going to do this, who and what do you need to complete the mission? You are responsible for the success of this mission and the lives of the people involved.

Here is an example of a scenario that the candidates of the Advanced Tactical Aviation Course (ATAC) had to prepare and execute. Nine candidates from 1 Wing Royal Canadian Air Force (403 HOTS, 408 THS, 430 ETAH and 450 THS) and two from the Canadian Army (3 R22R and 2 RCR) worked long days for a month to build complex missions, as air assault, strike coordination and reconnaissance, non-combatant evacuation, personnel recovery and fire support missions, in collaboration with the 4 Wing and the 1 Canadian Mechanized Brigade Group (1 CMBG).

Organizing this course required a great deal of preparation and extensive field analysis.

Photo taken from inside helicopter, several soldiers disembarking through back into snow covered field, each soldier carries a rucksack
Photo: Sgt Robert Simard, 438 THS

Canadian Forces Base (CFB) Cold Lake, Alb., was chosen because of its large training ground and the presence of F-188 Hornet fighter jets, which took part in a few scenarios.

The ATAC started well before the flight phase. First there was a virtual academic phase, from February 20 to March 2nd, followed by a two-week Ground School, at CFB Valcartier, where the candidates prepared scenarios on paper.

The flight phase, which applies everything learned during the ground school, took place from April 1 to April 28, 2023 at CFB Cold Lake.

Once qualified, these Griffon or Chinook pilots are now considered the crème de la crème of tactical aviation in the country. ATAC is the pinnacle, if not the Top-Gun, of tactical aviation training in Canada. They are now Air Mission Commanders, excellent planners and managers of complex missions.

Side view of chinook helicopter on snowy ground, forest in background, griffin helicopter in sky on right side
Photo: Sgt Robert Simard, 438 THS

We tend to focus only on candidate pilots, but behind them are almost 200 people who have collaborated in the success of ATAC.

The Commanding Officer of 438 Tactical Helicopter Squadron, LCol St-Onge, and Officer Commanding the Advanced Tactical Flight, Maj Martin, would like to warmly thank all the individuals who have invested many hours, either in logistics, aircraft maintenance, administration, and coordination with the various participants (4 Wing, 1 CMBG and American partners).

After more than six years without an ATAC execution, it was high time to train new Air Mission Commanders and 1 Wing can finally say: mission accomplished!

De nouveaux commandants de missions aériennes ont été qualifiés à la BFC Cold Lake, AB.

Imaginez que vous êtes pilote d’hélicoptère sur le CH-146 Griffon ou le CH-147F Chinook. Vous venez de recevoir comme mission d’aller sauver un pilote dont l’appareil s’est écrasé derrière les lignes ennemies. Comment allez-vous faire cela, de qui et de quoi avez-vous besoin pour réussir la mission? Vous êtes responsable du succès de cette mission et de la vie des gens impliqués.

Voici un exemple de scénario que les candidats du Cours d’aviation tactique avancé (CATA), plus connu sous son nom anglophone Advanced Tactical Aviation Course (ATAC), ont dû préparer et exécuter. Neufs candidats de la 1re Escadre (1 Ere) de l’Aviation royale canadienne (403 HOTS, 408 THS, 430 ETAH et 450 THS) et deux de l’Armée canadienne (3 R22R et 2 RCR) ont travaillé de longues journées pendant un mois pour mettre sur pied des missions complexes d’assauts aériens, de coordination et reconnaissance de frappe, d’évacuation de non-combattants, de récupération du personnel et de missions d’appui-feu, en collaboration avec la 4e escadre et le 1er Groupe-brigade mécanisé du Canada.

Pour organiser ce cours, il a fallu énormément de préparation et une analyse de terrain exhaustive. C’est la Base des Forces canadiennes (BFC) Cold Lake, AB, qui a été choisie en raison de son large terrain d’entraînement et de la présence d’avions de chasse F-188 Hornet, qui ont participé à quelques scénarios. Le CATA a débuté bien avant la phase de vol. Il y a d’abord eu une phase académique virtuelle, du 20 février au 2 mars 2023, suivie d’une phase de deux semaines de formation au sol, à la BFC Valcartier, où les candidats préparaient des scénarios sur papier. La phase de vol qui met en application tout ce qui a été appris lors de la formation au sol, s’est déroulée du 1er au 28 avril 2023 à la BFC Cold Lake.

Une fois leur qualification reçue, ces pilotes de Griffon ou de Chinook sont maintenant considérés comme la crème de la crème de l’aviation tactique au pays. Le CATA est le summum, voir le Top-Gun, de l’entraînement de l’aviation tactique au Canada. Ils sont maintenant des commandants de missions aériennes, soit d’excellents planificateurs et gestionnaires de mission complexe.

On a tendance à se concentrer que sur les candidats pilotes, mais derrière se cache 240 personnes qui ont collaboré à la réussite du CATA.

Le commandant du 438e Escadron tactique d’hélicoptères (ETAH), le Lcol St-Onge, et le commandant de l’escadrille des tactiques avancées, le Maj Martin, tiennent à remercier chaleureusement tous les individus qui ont investi de nombreuses heures, soit dans la logistique, l’entretien des appareils, l’administration, et la coordination avec les divers participants (4e Escadre, 1 CMBG et partenaires américains).

Après plus de six ans sans exécution du CATA, il était grandement temps de former de nouveaux commandants de missions aériennes et la 1 Ere peut finalement dire : mission accomplie!